Komunikace
 
 
  
Info over het kunstwerk
  Komunikace 
  Radek Dvořák
  Het begrip communicatie is uitgangspunt voor de 
  twee sculpturen op de rotonde. Een denkbeeldige 
  rotatie van de twee blokken zou verschillende 
  vrouwelijke figuren op de 8 hoeken in elkaars 
  nabijheid brengen. Slechts twee van hen 
  communiceren permanent. In deze denkbeeldige 
  rotatie zijn de vrouwenfiguren steeds meer concreet 
  uitgewerkt. De anderen communiceren met de 
  toeschouwers, met zichzelf of wie weet met wie….
  Aangezien de beelden op een rotonde staan en de 
  vrouwen steeds concreter zijn uitgewerkt, geeft dit 
  een effect van “abstract naar concreet”, als men rond 
  de beelden rijdt.
  Tegelijkertijd geven de figuren de verschillende fases 
  van het beeldhouwen en het ontstaan van het 
  kunstwerk weer.
 
 
  
Mathematica en geometrie zijn voor Radek Dvořák zeer 
  belangrijk en vormen het uitgangspunt voor zijn werk, 
  daaraan zijn zelfs zijn creatieve ideeën en de uitvoering 
  van het werk ondergeschikt. Michelangelo’s onvoltooide 
  sculptuur “Slaven” diende als inspiratie voor dit 
  kunstwerk.
  Ook historisch beeldhouwwerk, zoals Romaanse en
  Gotische kolomkoppen, is een inspiratiebron. Door het
  gebruik van de hoeken van de steen wordt zo min 
  mogelijk materiaal weggehakt, wat bijdraagt aan het 
  ontstaan van een monumentaal kunstwerk.